Het pictogram voor biosecurity vertelt iedereen dat het biologische materiaal waarmee gewerkt wordt, potentieel te misbruiken is door mensen die kwaad willen. Het KNAW heeft ons gevraagd dit pictogram vorm te geven. Er bestond wel al een pictogram voor biohazard, maar nog niet een pictogram dat gaat over potentieel misbruik wanneer het biologische materiaal in verkeerde handen valt.
Een pictogram dient in één opslag duidelijk te zijn. Voor een pictogram zoals het bekende ‘uitgangs-pictogram’ ga je terug naar de basis van de beweging van binnen naar buiten. Dit is universeel te begrijpen. Een pictogram ontwikkelen voor een meer abstract begrip als biosecurity, heeft ons heel wat creatieve denkkracht gekost. We hebben ons hiervoor verplaatst in de doelgroepen die het gaan tegenkomen in hun dagelijkse werk. Het is van essentieel belang dat zij het pictogram begrijpen.
Een pictogram ontwikkelen we in vier stappen. In de eerste stap gaan we kijken naar de doelgroep die ermee gaat werken. Vervolgens kijken we naar pictogrammen van zaken die met het gewenste onderwerp te maken hebben. Onderdelen hiervan kunnen we wellicht gebruiken om zo de kracht van de herkenning van het nieuwe pictogram te vergroten. De derde stap is de creatieve brainstorm waarin we een groot aantal pictogrammen ontwikkelen. Vervolgens kiezen we uit deze schetsen het pictogram dat het helderst de boodschap bij de doelgroep overbrengt. Dit testen we door het aan een groot aantal mensen te laten zien en te vragen naar herkenning.
Een pictogram dient zowel in zwart-wit als in kleur te kunnen worden weergegeven. Daarnaast is het belangrijk dat het zowel in klein formaat als in groot formaat helder communiceert. Bij de oplevering is het aan te raden het pictogram in verschillende bestandsopmaken online beschikbaar te stellen via verschillende websites. Hiermee voorkom je dat het wordt nagemaakt of dat het op een verkeerde resolutie wordt gebruikt.
Aandacht is niet te koop! U kunt met advertenties bereik inkopen, maar krijgt u ook aandacht? Reclamebureau Everybody Likes Penguins, sterke campagnes maken het verschil!
Landing pages: