Native advertising is effectiever

Native advertising is gesponsorde content die wat betreft vorm en opmaak aansluit bij de redactionele content van de website.Native advertising is een slimme manier om aandacht van de lezer te krijgen. Bij gewone display advertenties ziet de lezer direct dat het een commerciële boodschap is en negeert deze dan als een soort automatisme.Bij native advertising wordt het onderscheid tussen redactioneel en advertenties kleiner gemaakt. Hierdoor is bij native advertising de lezer makkelijker te verleiden om de commerciële boodschap te lezen. Door dit mechanisme is het effect van native advertising veel groter dan bij gewone display advertising.

Cijfers over effectiviteit van native advertising

Door de succeservaringen van online marketeers met native advertising neemt deze vorm van adverteren snel toe. Onderzoek naar native advertising bevestigen deze praktijkervaringen ook. Onlangs publiceerde Sharethrough en IPG Media Lab hun onderzoek dat was opgezet met behulp van eye-tracking en lijsten met vragen.

De belangrijkste conclusies uit hun onderzoek:

  • Bij native advertising keken bezoekers 53 procent vaker naar de advertenties dan bij gewone display advertenties.
  • Advertenties die tussen twee content delen wordt gepresenteerd wordt door bezoekers 25 procent meer bekeken.
  • Bij native advertising was de intentie om aan te kopen gegroeid met 18 procent ten opzichte van display advertenties.
  • 32 procent van de deelnemers aan het onderzoek zouden een advertentie op basis van native advertising wel delen met hun netwerk. Bij een display ad is dit maar 19 procent.

Voorbeeld van native advertising

In het overzicht van artikelen staat een advertorial voor het Marcom event. Kenmerkend voor native advertising is dat het bericht zo is opgemaakt en geschreven, dat het lijkt op de redactionele artikelen. Boven het artikel staat wel aangegeven dat het een advertorial is, maar dit valt de lezer niet direct op.

Wil u ook aan de slag met native advertising?

We kunnen u een kickstart geven om zelf met native advertising aan de slag te gaan, door het delen van handige tips en voorbeelden. Daarnaast kunnen we ook uw advertentieboodschap omzetten naar native advertising, zodat uw advertenties meer rendement opleveren. Bel 030 87 00 260 en we denken met u mee.

Hugo van den Hurk
About Hugo van den Hurk

Hugo is een creatieve marketingstrateeg. Hoe complex uw vraag ook is, hij weet u te verbazen met een concept waar uw doelgroep enthousiast op gaat reageren. Hij begrijpt dat u niet alleen bereik wilt, maar ook echt interactie met uw doelgroep.