Aandacht voor trombose met unieke flashmob op Museumplein

Trombosestichting Nederland

Trombose awareness

Per dag krijgen meer dan 200 mensen een trombose. Dit kan leiden tot ernstige lichamelijke schade en kan zelfs de dood tot gevolg hebben. De Trombosestichting kwam bij ons met de vraag of wij met een unieke actie aandacht voor dit probleem wilden vragen. Wij bedachten een flashmob op de Wereld Trombose Dag, met trombose patiënten en hun naasten, op het Museumplein in Amsterdam. De flashmob kreeg veel aandacht in zowel lokale als landelijke media.

Flashmob

De flashmob toont de gevolgen van trombose

Op het Museumplein ligt een immens grote omtrek van een menselijk lichaam. Witte lijnen tonen armen, benen, de romp en het hoofd. Vanuit alle kanten komen mensen in rode overals aangelopen: de bloedcellen. Op het ritme van de drums – het hart – lopen zij door het lichaam. Totdat er meerdere bloedcellen zich ophopen bij het hart en het hart verstikken. De drums stoppen en de bloedcellen stoppen met lopen. De patiënt heeft een hartembolie, één van de ergste gevolgen van trombose.

Een professionele korte video van de flashmob

Om de pers te triggeren en uit te nodigen voor onze flashmob, hebben we in de week voor de Wereld Trombose Dag een korte video gemaakt met een professionele filmcrew. Deze video toont de flashmob en daarmee het verhaal van de Trombosestichting.

De actie is opgepakt door Hart van Nederland

Op de Wereld Trombose Dag was er speciaal voor de flashmob een videoteam van Hart van Nederland aanwezig. Zij hebben de flashmob vastgelegd en diezelfde avond nog getoond in hun uitzending. De flashmob was voor hun een aanleiding om in gesprek te gaan met trombose patiënten en hun naasten. Het item werd uitgebreid met verschillende interviews. Dit zorgde voor indrukwekkende beelden die de urgentie van het probleem nog duidelijker maakten.

Krijg meer aandacht door free publicity

De flashmob voor de Trombosestichting is wederom het bewijs dat je met een succesvolle actie gericht op free publicity meer aandacht kan generen dan wanneer je traditionele media inkoopt. Voor het budget dat de Trombosestichting beschikbaar had, hadden we met media inkoop nooit dezelfde hoeveelheid mensen bereikt. Het is van belang om de actie zo mediageniek te maken, dat de pers erop afkomt. In het geval van de trombose flashmob was dit zowel landelijke als regionale media.

Animatie wijst mensen op symptomen en gevaren van trombose

Een ander onderdeel van de campagne was een animatie die mensen wijst op de symptomen van trombose. Wanneer je er snel bij bent, is trombose namelijk goed te behandelen. We maakten een animatie die gedeeld kan worden met mensen die net uit het ziekenhuis komen of een ziekenhuisopname voor de boeg hebben. Bekijk de animatie door op de play-button op de afbeelding te klikken.

Jouw doelgroep ook in beweging zetten?

Wat we nog meer doen

Als pinguïns zitten we nooit stil. Sterker nog, we blijven voortdurend in beweging om de doelgroep van onze klanten in beweging te zetten. Al is het maar een klein duwtje. De ene keer door een online awareness campagne, dan weer voor een fysieke activatie. Door onze creatieve krachten te bundelen met onze online marketeers van Like Honey, ontstaan de gaafste campagnes en mooiste resultaten. Kijk zelf maar!

Key visual werving moeders voor enquête fietsersbond
De Fietsersbond

Nationale campagne Fietsersbond voor werving deelnemers enquête

Welke gemeente wordt Fietsstad 2022
Reclamebureau maakt awareness campagne voor FSC Nederland Utrecht
FSC

Animatie voor FSC® Nederland: Kies voor hout, red het woud

HEMA Nederland shared animatie op Facebook en levert alleen al 17.000 views
Even uw huis versieren Centraal beheer kerst-campagne
Centraal Beheer

Even je huis versieren, kerst­campagne voor Centraal Beheer

Al die lichtjes, als dat maar goed gaat...
Awareness-campagne in Hoog Catharijne in Utrecht. ontwikkeld door reclamebureau Everybody Likes Penguins
Trombosestichting

Workout samen met The Green Happiness in Hoog Catharijne

Op Wereldtrombosedag is het time2move
Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum
Spoorwegmuseum

Campagne en tv-commercial in vlogstijl voor het Spoorwegmuseum

Word jij een echte treinexpert?
Reclamebureau Utrecht maakt contentmarketing - Social video Jongerenmarketing Utrecht Overvecht
CNV Vakmensen

What the vak?! - provocerende social content voor een ongeïnteres­seerde doelgroep

Koninklijke bibliotheek

Hoe maak je IDO bekend bij jongeren én ouderen?

TU Delft

Hoe is het gesteld met de online veiligheid van TU Delft?

Steunkous campagne in de krant
Trombosestichting

Trombosestichting vraagt aandacht voor ziekte met de ‘Steunkous’

Geen medische steunkous, maar hippe design ‘steun’-kous
Social post voor branding campagne Hoog Catharijne in 'Utrecht
Hoog Catharijne

Parkeren met een speels Monopoly-tintje.

De pay-off ‘Let’s play’ uitrollen van winkelvloer naar parkeerplaats.

De website gebruikt cookies

We houden van marketing, maar vinden privacy nóg belangrijker.